5 Απρ 2012

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ

Επόμενη συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης,
την Τετάρτη 25 Απριλίου 2012,
ώρα:18:30, στο
Βιβλιοπωλείο "΄Μικρός Κοραής" στο Χαλάνδρι.
Διαβάζουμε την τριλογία του Νίκου Δαββέτα
"Το θήραμα", "Λευκή πετσέτα στο ρινγκ" και "Η Εβραία νύφη"
(από τις εκδόσεις Κέδρος)
Ο συγγραφέας, που είναι προσκαλεσμένος της ΛΑΒΑ θα συνομιλήσει
με τα μέλη για τα βιβλία του.

1 σχόλιο:

  1. «Η Εβραία νύφη» του Νίκου Δαββέτα (Κέδρος, σελ. 231) αποτελεί το τρίτο σκέλος μιας άτυπης τριλογίας («Το θήραμα», 2004, «Λευκή πετσέτα στο ρινγκ», 2006) με σημερινούς ήρωες που ανατρέχουν στο τραυματικό ιστορικό παρελθόν της Ελλάδας. Η πολλαπλή ανάμειξη των πιο κοντινών τους προσώπων στις καταστροφές των μέσων του περασμένου αιώνα, τους έχει πολλαπλώς στιγματίσει. Στην «Εβραία νύφη» η ανορεξική Νίκη δείχνει να μην μπορεί να χωνέψει το γεγονός της ανάμειξης του πατέρα της στην εξολόθρευση των Εβραίων. Προσπαθώντας απελπισμένα να διατηρήσει την ευάλωτη ερωτική τους σχέση, ο αφηγητής επιζητεί παράλληλα να κατανοήσει και το πρόσωπο του δικού του πολλαπλώς χρεοκοπημένου γονέα. Μέσα από διαρκείς αναδρομές αποκαλύπτονται έτσι οι πορείες οικείων νεοελληνικών χαρακτήρων: το βασανισμένο παρελθόν κάποιων αποτυχημένων που δεν λεν να ορθοποδήσουν, το βρώμικο παρελθόν συμπολιτών μας οι οποίοι πεθαίνουν τιμημένοι από την οικογένεια και την κοινωνία. Αποκαλύπτονται δηλαδή όσα τις τελευταίες δεκαετίες οικειοθελώς αφήσαμε πίσω μας θεωρώντας πως μπορούμε να προχωρήσουμε αδέσμευτοι από τις αμαρτίες του παρελθόντος.

    Σύνθεση πολυεπίπεδη, το μυθιστόρημα του Νίκου Δαββέτα αποτελείται από διαδοχικές εξιστορήσεις πολλαπλών προσώπων. Καλύπτει τη μακρά περίοδο εβδομήντα ετών (απ' τους διωγμούς της Κατοχής και τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση μέχρι τις πρόσφατες πυρκαγιές του 2007) και εκτυλίσσεται σε διαφορετικούς χώρους (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βερολίνο, αρχαία Ολυμπία, στρατόπεδα συγκέντρωσης, κρατητήρια της οδού Μπουμπουλίνας). Την αφηγηματική τεχνική υποβοηθά η προσφυγή στην περιγραφή των διάσημων πινάκων του Ρέμπραντ «Η Σουζάνα στο λουτρό» και «Η Εβραία Νύφη». Η παρακολούθηση ποικίλων προσωπικών και οικογενειακών ιστοριών δημιουργεί μια μυθιστορηματική άρθρωση αρκετά αποσπασματική, μια αίσθηση φυγόκεντρη, ένα αίσθημα χαλαρού δεσμού που άλλοτε θεωρείς πως λειτουργεί ως στοιχείο ύφους και άλλοτε ως ανεπαίσθητο ελάττωμα που δεν επιτρέπει να προκύψει κάποιος οργανικά κρίσιμος δεσμός ανάμεσα στις δύο κεντρικές ιστορίες του αφηγητή και της Νίκης. Σε κάθε περίπτωση όμως οι φιγούρες του δωσίλογου συνεργάτη των κατακτητών και της προβληματικής του κόρης προκύπτουν με εξαιρετική ενάργεια και το μυθιστόρημα διαβάζεται με αδιάπτωτο ενδιαφέρον.

    Tης Ελισαβετ Kοτζια ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
    (13-12-2009)

    ΑπάντησηΔιαγραφή